2014. június 10., kedd

A magyar anime közösség jövője, az én szemszögemből!


Ha animés vagy, és ha már idekattintottál olvasd el kedves olvasó még ha nem szereted a blogomat akkor is, mert van egy téma amiről megszeretném osztani a véleményem, és örülnék ha ti is leírnátok a véleményeteket erről. (Nem fontos ide, akár fosbukra akár AA-ra akár Ncore-ra akár a saját blogotokba akárhova!) Viszont ez egy olyan téma amiről szerintem kellene beszélni így animés körökben. Ez az írás egy három esélyes meccs nekem, vagy egyetértetek velem és kissé fogunk változni, vagy még több utálóm lesz, vagy pedig nem változik semmi sem, viszont mivel bele tartozok én is a közösségbe ezért le szeretném írni erről a dologról a véleményemet! Persze ez legyen a legkisebb gondom az életben, de azért még is na.. 
Szóval négy részben szeretném leírni a mondandómat de minden rész kapcsolódik egymáshoz, ennek az első része pedig az a dolog amibe nekünk innen Magyarországról még beleszólásunk sincsen, nem hogy esélyünk ezen változtatni. Az pediglen nem más mint az animék jövője. Én mint az az ember aki szabadideje negyedét legalább animékkel és sorozatokkal tölti - a filmekből hollywoodnak hála kiszerettem -, én az animék jövőjét én nagyon sötétnek és szürkének látom, erről pedig leginkább igazából a pénz éhség tehet, mivel a stúdiók csak a mainstream cuccokat vállalják be. Ebből lassacskán az következik hogy 2-3 éven belül csak mainstream shounen cuccot fognak adni nekünk! Nem baj hogy ezek a mainstream shounenek vannak, mert kellenek néha, ez az a műfaj talán amit bárki bármilyen korosztály nézhet, egyszerű és mindenki számára megérthető, még is szerintem ez nagyon sok amit a stúdiók csinálnak. Csak azért is beleolvastam pár mangába - még ha az angol tudásom nem is a legjobb -, annyi zseniális kiemelkedő alkotás van ami soha sem kapott anime adaptációt. Csak hogy megemlítsem a 20th Century Boys, Vagabond, Oyasumi PunPun, Yotsubato!. Sőt ezen felül rengeteg olyan van ami meg folytatást sem kapott még is nagyon ismert cucc, példának okáért a Berserk, a Skip Beat, az Ookami to Koushinryou, a Beck, a Gantz. Szóval az az igazság hogy utána néztem és az elmúlt bő egy évben a szezonális animék legalább a háromnegyede mainstream harcos shounen, sablon ecchi vagy szimpla iskolás moe cucc volt. Innen jön ki számomra a második pont az pedig nem más mint ti, vagy mi az átlagos nézők vagy fanok akik csak újat szeretnének látni. Tény, legtöbb fiatal a shounen animék által ismerkedik meg ezzel a hobbyval. De miért ragad le mindenki a shouneneknél? Nem látok mást csak ajnározva van az összes hosszabb shounen cucc. Tény hogy egy-egy dolog miatt a One Piece-t és a HxH-t én is elismerem, de sosem fogom azt mondani rá hogy egyedi volt, mivel alapjaiban nem az. Még ha egyéb dolog miatt megveszi az embert akkor sem, és még ha szeretem egyiknek a világát másiknak meg a darkos hangulatát akkor sem!

De túlságosan belementem, nem két cuccról van szó, legtöbben mint én is valószínűleg a Naruto miatt lettek animések pár éve, én anno a Shippuuden kezdetével kezdtem animéket nézni. Viszont mára felnőttem és nekem amit a Naruto nyújt inkább kínos és gyerekes mint szórakoztató! Ezen ne sértődjön meg senki! Ez csak az In my Opposite! Talán pont ezért a teljese sablonosítás végett mondom azt jön IMO a leggyengébb és legérdektelenebb műfaj a shounen kategória, talán ezért is szerettem belőle ki mára már pár kivétellel teljesen! A probléma ott tetőzik hogy ez miatt lenézik a társadalmat, nem feltétlenül a mi hibánk, de egy Laikus számára az egész animézés egyenértékű a Naruto-val meg a Bleach-el, holott egy tömeg műfajban vannak. Véleményem szerint ezért van talán hogy a legtöbb olyan ember aki ebbe a kultúrába belekóstol nem több 14-15 évesnél. Nem egy szidást kaptam amiatt, főleg IRL amikor elmondtam nagyon szeretem az animéket egyből a Narutoval jöttek és kicsit kiakaszt, főleg hogy mára inkább utálom mint szeretem. Azt viszont tényleg nem értem hogy senki sem vágyik valami újra? Legtöbb shounen fan pedig még is másfél éve elcsöppent körülbelül a Psycho-Pass-tól, ami egy seinen. Nem rossz cucc, de most mi lenne ha az összes komolyabb mangából csinálnának adaptálást? Csak szerintem lenne jobb nézni sok eredeti történetet mint sok sablonra épülő ugyanolyat? Kábé két éve az az 8 animés szezon óta minden szezonban legalább 15-20 szezonális animébe kezdek bele - eredménye képen alszok napi 4 órákat -, mindig annyira bizakodok hogy jön valami egyedi valami ami tényleg jó vagy kiemelkedik de nincs!  Illetve nagyon ritka, de mielőtt elkezdenétek nekem mondani hogy " és a Shingeki meg a társai...", NEM ugyan úgy egy full shounen cucc, az egész divatmizéria nevetséges, nem volt rossz a Shingeki, igaz jó sem de nevetséges az az ajnározás ami körülötte forog. Ez igaz a többi divat animére is, mind a Sword Art Online, mind a Guilty Crown, mind a Majutsu Index, mind egy borzalom volt. Igaz lehet szeretni - például én a Monogatari szériát szeretem, és a Madoka-t is nagyon csipázom a divatcuccok közül -, de ami néha megy az sok! Mert nekem azt ne mondja senki hogy egy Shingeki felér egy Vagabond szintjére mert helyben felakasztom magam.

A legnagyobb példa amit tudok mondani erre az a Fairy Tail példája, nem olvasom a mangát, de eddig az egész eddigi Fairy Tail semmi másból nem állt csak régi és új shounen sablonok átiratai voltak egy-egy kisebb változtatással. A gond már ott kezdődik hogy karaktert sem írnak a mangakák, hanem választanak, erre szintén jó példa az FT, lehet arconként 80 új karakter ha gyenge és egysíkú! DE! Most megfordítom egy pár sorig a kérdést úgy hogy nem lesz szó mangákról és animékről, magyar televíziózás nem magától ilyen, hanem a nézőktől! El sem tudom mondani mennyire szánalmasnak tartom azt hogy a Budátfos az Anyátok közt és a Való Világ a legnézettebb magyar sorozatok. Komolyan ennyire menő a tiniknek azt nézni hogy ki hogy bassza el az életét, vagy csinál magából majmot? Ugye mivel ez a kelendő ez van, nem is csoda ha jönnek a hírek hogy xy-embert vettek meg hogy szerepelhessen xy műsorban. Legjobb példa erre a tehetségkutatók, ahol a Puzsér és a Fáy volt egyedül az a két ember aki ki mondta amire gondol, általában röhögtek rajta mert felidegesítette magát de akkor is ő legalább kimondta! Nem úgy mint a többi, aki azért nem merte nehogy csökkenjen a nézettsége a csatornának amiből pénzt vesztenek stbstb. - Sőt ha jól emlékszem a Puzsért és a Fáy-t is hamar elkaszálták és többet nem lehetett látni! - Csak azzal az a baj hogy aki például néz külföldi tehetség kutatókat az látja azt a szakadékot ami a magyar Csillag születik és az amerikai American's Got Talent között van. Olyan mély lyuk tátong a két minőség között mint a Marianna árok! Remélem ezt senki sem veszi tolakodásnak, nem a nézőt akarom igazán megváltoztatni, vagy is nem a nézőkre akarok leginkább hatni, hanem az írásom Harmadik felére, ami meg nézők nélkül nem lenne, ez(ek) pedig a Fansub csapatok! Én személy szerint itt helyben letérdelnék és köszönetet mondanék minden egyes fansubbernak aki áldoz a drága idejéből azért hogy magyar feliratot készítsen! Viszont, egy rettenetesen nagy bajom van az egész magyar fansubber felfogással, az pedig az hogy van amit 25 csapat fordít, mert mainstream és azt hiszik hogy nyernek vele nézőket... és van olyan anime amit meg még utólag sem szarnak még le sem, és ez nekem fáj mert ha azt nézem elég sok olyan anime van ami megérdemelne egy feliratot. 

Persze ne kötekedjek mindenki azt csinálja amihez kedve van és ez így is van jól, de senki sem érzi hogy fölösleges munkát végez ha egy olyan feliratot csinál amit más is elkészített, és általában a nagyobb fansubok formázott feliratait teszi mindenki előnybe.  Mert kicsit vicces hogy az új Fairy Tail-t 8 team kezdte el fordítani... míg a Hokuto no Ken és a Saint Seiya szériákért évek óta nyivákolunk AA Ki mit fordít topicban, pedig mind a kettő egy Mainstream shounen... - Illetve már csak nyivákoltunk, mert a ki mit fordítt topic az új szabály miatt megszűnt ha jól emlékszem. -  De ez csak egy példa volt, vehetném egy másiknak például a Kingdom-ot, amit egy Horvát barátom ajánl nagyon, a néhol szegényes grafika ellenére, de persze az is egy halott ügy mert a mainstream shounenek mellett arra nem marad idő vagy csapat! Ezeket a példákat tudnám folytatni az Erin-től kezdve a Ginga Eiyuu Densetsu át akár a Monster-ig vagy a Hajime no Ippo-ig! Tudom hogy mindenki saját idejét fekteti bele és lényegében azt fordít amit akar, csak az nem értem hogy akkor miért nem lehet legalább néha olyant vinni amire nincs 25 másik jelentkező, olyat amit például tetszik neki és egyedül ő/te/ti csinál(sz) rá feliratot. De akkor még a nehezebb dolgok nem jöttek, a mangák, legalább 25 külön csapat csinálja a One Piece, (és/vagy) a Naruto, (és/vagy) a Fairy Tail, (és/vagy) a Bleach mangáját. Miért? Ez külön csapatok nektek sem éri meg, meg nekünk nézőknek sem mert amíg ti arra fordítjátok az időt amire még 24 ember, addig van olyan cucc ami sokakat érdekelne még sincsen rá senki sem. Csak azért is beleolvastam, jó pár manga és novel elejébe, olyanokba amik MAL-on a legjobb pontozást kapták. Tehát teszem azt a top 30ból 15be bele olvastam, és még az én szegényes angolommal is meglepődtem egyfelől azon hogy ilyen storykből miért nincs anime - de ezt feljebb kifejtettem hogy sajnos miért nem is lessz -, másfelől hogy senki sem fordítja őket! A Watashitachi no Shiawase na Jikan az egyetlen manga amire van végig fordítás ezek közül, de az 8 fejezetes összesen, a legtöbbet elkezdték is mindig félbe maradt, példának okáért: Vagabond. De van olyan amit alig alig kezdtek el, és azt is csak azért mert animét kapott ilyen a JoJo, pedig már a 8. szála megy a JoJolion-al. 

Szóval én ezért szomorú vagyok, tudok angolul de mivel általában egy animét ha angolul nézek nem tudom angolul olyan gyorsan értelmezni mint magyarul, ergo meg kellene állítanom mondatonként! Mangáknál és Noveleknél meg rosszabb a helyzet, mivel ahogy vettem észre elég érdekes szófordulatokat használnak bennük, a Utsuro no Hako to Zero no Maria Novel első Kötetét, - Igaz elég hosszú volt - de majdnem 10 órába telt elolvasni! (Igaz szünetekkel.) Na most a múlt havi Mondo-t úgy max 5 óra alatt olvastam ki szünetekkel együtt. De akkor jöjjön a négyes pont ami igazából már kevésbé komoly, egymás véleményei. Őszintén én ezért a blogért már kaptam hideget meleget, de amíg más csak azon tud fent akadni hogy mi az én személyes véleményem nem érdekel. Meg amúgy is fejtsétek ki a saját véleményeiteket ti magatok, egyik barátommal egyébként létre hoztunk egy külön fosbuk csoportot hogy azok nélkül a zavaró ember nélkül írhasson bárki saját véleményt hogy megköveznék érte. Sajnos ahogy vettem észre kevesebb ember írja le amit gondol, és itt nem feltétlenül csak az AA-n lévő topicokra gondolok. Elég sokan ahogy veszem észre hogy egy egy túldicsért cuccról nem meri szinte leírni a véleményét, én azt mondom ha van saját véleménye valakinek írja le. Na már ha az a saját gondolata, mert a legkönnyebb az ami itt a hyper animéknél ment, volt összesen talán 1-2 pozitív vélemény és lényegében mindenki ugyan azt leírta. Valahol el kell kezdeni, de azt nem hiszem el hogy X mennyiségű embernek pontosan úgy volt jó és hibátlan mondjuk a Shingeki, ha már nagy címről van szó. Nekem ebből csak az jön le hogy senkit sem érdekel a dolog annyira hogy valamicskét írjon róla, mivel "menő" cucc ezért szeretni kell. Nagyjából ennyi, várom a reakciókat és a bannokat! El Psy Congroo

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése